Brugerdefinerede programmeringsblokke

Ole Caprani,
Institut for Datalogi, Aarhus Universitet,
ocaprani@cs.au.dk

Sidst opdateret 7.9.12.

Tal til tekst ikonen og Display ikonen kan bruges til f.eks. at vise den aktuelle værdi af en variable motorstyrke på NXT's skærm:

Da de to ikoner ofte bruges sammen på denne måde, kunne det være bekvemt bare at kunne slå dem sammen til et ikon, f.eks. med navnet Vis:
NXT's programmeringsværktøj giver da også mulighed for, at flere ikoner kan slås sammen, f.eks. som her to ikoner, til en såkaldt brugerdefineret programmeringsblok , her med navnet Vis.

En brugerdefineret programmeringsblok som Vis kan laves i følgende trin:

  1. Vælg de ikoner som skal slås sammen ved at holde musen nede og tegne en firkant om ikonerne:
  2. Tryk på Opret Min Blok i værktøjsbjælken:
  3. Nu vises vinduet Min blokbygger med de to ikoner sat ind under Valgte ikoner. Udfyld Navn på Ikon med et selvvalgt navn, her Vis:
  4. Tryk på Næste og et vindue vises, hvor det er muligt at vælge et grafisk ikon for den nye blok. Vælg en af ikonerne, her en skærm, og træk den op i det tomme felt i ikonbyggeren :
  5. Tryk på Udfør og der er nu defineret et nyt ikon med navnet Vis, som straks erstatter de to ikoner i programmet:
  6. Et dobbeltklik på Vis opretter et nyt faneblad med indholdet af Vis:
    Her ses bl.a. et såkaldt datastik med navnet Tal, som bruges til at føre værdien fra variablen motorstyrke ind til Tal til tekst ikonen inde i Vis. Til venstre for navnet på fanebladet ses symbolet som en markering af, at Vis er en brugerdefineret programmeringsblok. Vis kan redigeres som ethvert andet program. Her er datastikket rykket en anelse ned, så navnet på datastikket bedre kan ses. Husk efter redigering at gemme den redigerede udgave af Vis.

  7. Trykkes på Min Palette nederst:
    fås en palette, hvor den øverste menu viser de brugerdefinerede programmeringsblokke, som er lavet indtil nu:
    Vis kan, som de øvrige ikoner fra menuerne i f.eks. hele paletten, trækkes ind i et program og f.eks. bruges andre steder i programmet eller i andre programmer.

Læs mere under Hjælp for Min blok. En mere omfattende beskrivelse af mulighederne med brugerdefinerede programmeringsblokke kan læses i Creating and Using your own Blocks with My Blocks, som er hentet fra Fun Projects for your LEGO® MINDSTORMS® NXT! under Help. Læs bl.a. om brugen af datastik til både at bringe værdier ind i en blok og bringe værdier ud fra en blok. Læs også om hvordan variable bruges i blokke, så værdier via variable f.eks. kan overføres fra det omgivne program til en blok.